De sponsor op het voetbaltricot, het is inmiddels een geschiedenis op zich. Vanaf 1983 werd het in de Eredivisie toegestaan om de naam van de sponsor op het shirt af te drukken. Sindsdien passeerden vele bedrijven en bedrijfjes de revue. Bordelen, verzekeringen, elektronica en de lokale shoarmaboer: een samenvatting.

Elektronica in de jaren ’80

De sponsoren die op de shirts verschenen, vormden net als nu niet zelden een link met het lokale bedrijfsleven. Was het bij PSV in die vroege jaren ’80 de naam Philips die de rood-witte strepen onderbrak, nu is dat Brainport Eindhoven. Ajax maakte ook reclame voor elektronica (TDK, van de cassette- en videobanden) en Vitesse koos voor AKAI. De Feyenoord-selectie adviseerde vanaf 1990 al voetballend waar je huis, ziektekosten of auto verzekeren moest: bij Stad Rotterdam Verzekeringen. Internationaal viel op dat clubs graag kozen voor een lokale bank (Mediolanum, AC Milan). Net als AZ (DSB), Ajax (ABN AMRO) en Feyenoord (ASR) dat later zouden doen.

Vliegmaatschappijen en pikant speelgoed

Fly Emirates, Qatar Airways, de invloed van het grote geld uit het Midden-Oosten is goed zichtbaar. Maar FC Emmen kwam in de zomer van 2020 met iets heel anders op de proppen: Easytoys, een ‘speelgoedwinkel’ voor volwassenen. Een nationale rel was geboren, iets waar op tv graag werd ingehaakt door – wie anders – de heren van Veronica Inside. Maar zoals het er nu naar uitziet blijft Easytoys het Emmense shirt voorlopig sieren.

Amateurvoetbal

Het amateurvoetbal bleef niet achterwege. Momenteel speelt onze eigen hoofdmacht in het blauw-geel met Installatietechniek Dijkstra B.V. Leeuwarden. Zoals zo vaak bij amateurclubs, is dit logischerwijs een lokaal bedrijf. Onlangs poseerden Steven Berghuis en Mark Diemers, nu Feyenoorders, nog in het shirt voor een artikel over hun roots in het Brabants Dagblad. Ander leuk weetje: het woord Frisia was jarenlang als onderdeel van de DSB Bank te zien op het shirt van de club aan de overkant van de Afsluitdijk: AZ.

Bijzondere sponsoren

Vlakbij Alkmaar ligt Heiloo, waar in de jaren ’90 het tiende elftal van plaatselijke trots HSV over de velden hobbelde met de tekst Shoarma Heiloo op de borst. Net als het bekende Harry’s Tuincentrum van de films en serie All Stars is dat een heerlijk oubollige naam. Minder oubollig: Atletico Madrid werd in 2003-2004 gesponsord door Colombia Pictures en mocht dientengevolge met allerlei filmtitels pronken, zoals Hitch, Peter Pan of White Chicks. Liverpool had Carlsberg (bier!) en Getafe ooit Burger King. En als je dacht dat de seksspeeltjes van Emmen schokkend zijn, het Griekse Voukefalas FC showde op haar tricot de naam van een lokaal bordeel. Bij gewonnen wedstrijden had de selectie er overigens gratis toegang.

Reageren

Laatste artikelen

Volg ons op Facebook